5 Οκτωβρίου 2010
12 Αυγούστου 2010
"Ο Υπερήρωας των μικρών μαθητών" - ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

Αποσπάσματα από το αφιέρωμα:
Τον δικό τους ήρωα δημιούργησαν οι μαθητές του δημοτικού, που συμμετείχαν στο Εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής που διοργάνωσε για ακόμη μία φορά το Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο Θεσσαλονίκης. Η δημιουργός του προγράμματος συγγραφέας-παιδαγωγός Αλεξάνδρα Μόζα εξηγεί τον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσεται η δημιουργική και η αποκλίνουσα σκέψη και προτείνει έναν διαφορετικό τρόπο προσέγγισης των βιβλίων και του γραπτού λόγου.
Το Εργαστήρι Δημιουργικής Έκφρασης και Γραφής πραγματοποιήθηκε στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο Θεσσαλονίκης με την υποστήριξη του δήμου Θεσσαλονίκης και η συμμετοχή των παιδιών ήταν πολύ μεγάλη.
Τον δημιούργησαν οι μαθητές του δημοτικού που συμμετείχαν στο Εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής που διοργάνωσε για ακόμη μία φορά το Βαφοπούλειο
Πώς φτιάχνονται οι ιστορίες...
"Τα παιδιά, μαθητές της Δ’, Ε’ και ΣΤ’ δημοτικού είχαν την ευκαιρία να παίξουν με διάφορους τρόπους με τις λέξεις, για να τις κατανοήσουν. Μαζέψαμε επίσης ομάδες λέξεων και τις βάλαμε σε χωριστά βαζάκια για να τις χρησιμοποιήσουμε αργότερα, όπως τα συστατικά μαγειρικής σε συνταγές για ιστορίες και άλλα παιχνίδια. Διασκεδάσαμε και γελάσαμε αρκετά για να τις βρούμε."

Μπορεί οι ήρωες των σημερινών παιδιών να απέχουν πολύ από τον Τρελλαντώνη, τον Πίτερ Παν ή ακόμη και τον πιο σύγχρονο μικρό-Νικόλα και να διαθέτουν περισσότερα χαρακτηριστικά από αυτά του... Σπάιντερ-μαν, ωστόσο για τη δημιουργία τους επιστρατεύονται τα ίδια χαρακτηριστικά: Η φαντασία αλλά και το χιούμορ!
Τα παιδιά εκδηλώνουν με αυτόν τον τρόπο τον θαυμασμό τους για συγκεκριμένες αρετές। Η δύναμη

Οι μικροί δημιουργοί στη διάρκεια της χρονιάς που πέρασε έπαιξαν με τις λέξεις, ακόνισαν τη σκέψη και τη φαντασία τους, γέλασαν με γλωσσοδέτες, τραγουδάκια και ποιήματα που κατασκεύασαν, δημιούργησαν τη δική τους διαφήμιση με κριτική σκέψη και έμαθαν πάνω απ’ όλα να σκέφτονται και συνδυαστικά.
Ετικέτες
Αλεξάνδρα Μόζα,
ΜΜΕ για το Εργαστήρι,
Υπερήρωες
6 Ιουνίου 2010
Λήξη Σχολικής Χρονιάς 2009-2010
Και πάλι, όπως και πέρυσι, έγινε ο απολογισμός-παρουσίαση του έργου του Εργαστηρίου στις 2-6-2010.
Φέτος είχαν και οι μαθητές του Εργαστηρίου συμμετοχή στην

Μια μαθήτρια από το τμημα σκίτσου του κου Δημήτρη Νικολαΐδη, η Δέσποινα Κανελάκη (και την ευχαριστώ πολύ, άλλη μια φορά γι' αυτό), έδωσε μορφή στη φαντασία των παιδιών.
Βάσει αυτού του σκίτσου , και αφού προστέθηκαν οι λεπτομέρειες των χαρακτηριστικών του κάθε Υπερήρωα, δημιουργήθηκαν οι αφίσες της έκθεσης.
Για άλλη μια φορά

Ανάμεσα στα πολλά συγχαρητήρια, αντιγράφω μια χαρατηριστική φράση που με γέμισε χαρά και ικανοποίηση για τους καρπούς του έργου που προσπαθώ να προσφέρω:
"Σας αξίζουν θερμά συγχαρητήρια. Αλλάξατε στο γιό μου τον τρόπο που βλέπει τη γλώσσα!"
.
Ετικέτες
Αλεξάνδρα Μόζα,
Εκθέσεις,
Λήξη Σχ. Χρονιάς
14 Απριλίου 2010
Μια λέξη αρκεί!
Και μόνο μια λέξη αρκεί
για να ξυπνήσει τις αισθήσεις μας!

"Mια λέξη που πέφτει τυχαία στο μυαλό μας, δημιουργεί κύματα στην επιφάνεια και στο βάθος, προκαλεί μια ατελείωτη σειρά αλυσιδωτών αντιδράσεων, παρασύροντας στην πτώση της ήχους και εικόνες, αναλογίες και αναμνήσεις, σημασίες και όνειρα...."
(Τζιάνι Ροντάρι).
12 Μαρτίου 2010
Χάρτης Θησαυρού και Ρομπότ
Είπαμε σε προηγούμενη ανάρτηση, πως τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα μέσα από παιχνίδια και ευχάριστες δραστηριότητες.
Έτσι, για τις ανάγκες των μαθημάτων, έφτιαξα έναν πειρατικό χάρτη.
Πρώτα τον ζ

Μετά έκαψα τις άκρες του για να φαίνεται παλιός και για να προσθέσω και τα σημάδια του χρόνου στο χαρτί, έσταξα πάνω του κερί και τον πιτσίλισα με σταγόνες ...καφέ!
(μπορεί να χρησιμοποιηθεί και μαύρο τσάι)
Έτοιμος λοιπόν ο χάρτης που απεικονίζει το... ΝΗΣΙ ΤΗΣ ΣΤΡΑΒΗΣ ΦΑΛΑΙΝΑΣ και που κολλήθηκε σε ένα μπεζ χαρτόνι για να μη σκιστεί, επειδή ήταν πια ευαίσθητος।
Δίπλα του μπήκε ένα πειρατικό σπαθί και πήρε τη θέση του στον τοίχο του Εργαστηρίου, ακριβώς δίπλα στον "γλυκούλη Ερωτηματικόσαυρο" που ανέφερα σε παλιότερη ανάρτηση, για να οδηγήσει τα παιδιά σε νέες περιπέτειες (μάθησης φυσικά).
Κάποια από τα μέρη που ζωγράφισα στο χάρτη είναι: Η καλύβα του άγριου Νάνου, Δάσος της τρελής Αρκούδας, Λίμνη της μαγεμένης Νεράιδας, Σπηλιά της σοφής Μάγισ

Όσο για το ρομπότ...
12 Ιανουαρίου 2010
"Οι λέξεις γίνονται παιδικό παιχνίδι" - ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ


Η δημοσιογράφος κα. Στελίνα Μαργαριτίδου, ενθουσιασμένη από το έργο του Εργαστηρίου, έκανε ένα ολοσέλιδο αφιέρωμα γι' αυτό στην εφημερίδα "ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ", λίγο πριν από τα Χριστούγεννα του 2009.
Οι φωτογραφίες τραβήχτηκαν στο ειδικό εορταστικό μάθημα που κάναμε πριν από τα Χριστούγεννα, με πολλά παιχνίδια λ

Στο μάθημα ήταν καλεσμένοι και οι γονείς και συμμετείχαν κι αυτοί στις δραστηριότητες μαζί με τα παιδιά, όμως βρισκόταν στο πίσω μέρος και δε φαίνονται στη φωτογραφία της τάξης.
Και μη νομίσετε ότι τα παιδιά καθόταν όλη την ώρα ήσυχα γράφοντας...
Τα διάφορα παιχνίδια, απαιτούσαν να σηκώνονται και να γεμίζουν με ευχάριστα βουητά φασαρίας, γέλια και αναστάτωση όλη την αίθουσα!
Στο κέντρο της φωτογραφίας, φαίνομαι καθώς συντονίζω τη γιορτή, φορώντας κόκκινο αγιοβασιλιάτικο σκουφί.
Δύο αποσπάσματα από το άρθρο:
Η κυρία Μόζα λέει µία φράση... το παιχνίδι έχει ξεκινήσει.
"Εδώ δεν βαθμολογούμε, µόνο παίζουµε γιατί µέσα από το παιχνίδι, µέσα από το τραγούδι, τα παιδιά μαθαίνουν να χρησιμοποιούν σωστά τις λέξεις και τους γραμματικούς κανόνες" λέει η κ. Μόζα.

"Τα παιδιά µαθαίνουν πώς να απελευθερώσουν, να αναπτύξουν και να σχηµατοπαιήσουν δηµιουργικά και αποτελεσµατικά το µεγάλο αυτό απόθεµα που λέγεται παιδική φαντασία."
Ετικέτες
Αλεξάνδρα Μόζα,
ΜΜΕ για το Εργαστήρι
28 Δεκεμβρίου 2009
Κάλαντα 2009

Άλλα παιδιά έχουν κατανοήσει περισσότερο τι είναι στίχος και ρίμα (υποσυνείδητα από ποιήματα που τυχόν διαβάζουν ή πιο συνειδητοποιημένα μέσω διδασκαλίας) και άλλα λιγότερο.

Μερικά από αυτά έχουν και αυτό που λέμε "φυσικό ταλέντο" που καλό θα ήταν να καλλιεργηθεί περισσότερο.
Με τη συμμετοχή των περισσότερων παιδιών (κάποια έτυχε να λείπουν), δημιουργήσαμε (μετά από ανάλογη σχετική προεργασία) τα "Κάλαντα του Εργαστηρίου" για το 2009.

Τα τύπωσα σε φυλλάδια που τα κόλλησα σε ένα μεγάλο χαρτόνι και τα τοποθέτησα στο διάδρομο, ακριβώς απέναντι από την αίθουσα του Εργαστηρίου για να τα βλέπουν (να τα μελετούν και να τα απολαμβάνουν) και οι γονείς αλλά και τυχόν περαστικοί που προτιμούν τις σκάλες και όχι τα 2 ασανσέρ του κτηρίου (η αίθουσά μας βρίσκεται στο 2ο όροφο).
Μέσα από τη γραφή των παιδιών βλέπει κανείς τι σημαίνουν γι' αυτά τα Χριστούγεννα: Δώρα, γλυκά, φαγητά, κάλαντα, διακοπές, λεφτά(!), χιόνι, δέντρο…

Παρατηρούμε, δυστυχώς, ότι λείπει το πραγματικό νόημα και το αρχικό μήνυμα των Χριστουγέννων. Δε φταίνε όμως τα παιδιά γι' αυτό, αλλά εμείς οι μεγάλοι, η εμπορευματοποίηση και τα πρότυπα που προβάλλονται -με εντατικότατη πλύση εγκεφάλου- από την τηλεόραση αυτές τις μέρες.
Ας απολαύ


Τα Κάλαντα του Εργαστηρίου μας για το 2009

Τα Χριστούγεννα με χιόνια
Τι ωραία, τι καλά
Ο Άι βασίλης ο καλός να ρθεί
Στα παιδιά για συντροφιά
Να στολίσουμε το δέντρο
Το ψηλό και το μεγάλο
Ξεκινάμε, εμπρός παιδιά Χ. Γ.

Θα περάσουμε καλά
Τα δωράκια τα καλά
Που ο Αϊ-Βασίλης κουβαλά Σ.Κ.
Τα θέλουν όλα χα-χα-χα Τ. Π.
Ήρθαν πάλι τα γλυκά Ν. Χ.
Ντάπα-ντίπα, ντάπα-ντα Ε. Χ.
Τα σχολεία σταματάνε
Τι ωραία, τι καλά Σ. Ν.
Κουραμπιέδες και γλυκά
Που θα φάμε, τι καλά!
Καμπανούλες και σκουφάκια
Όλα τα καλά παιδάκια
Ψέλνουν κάλαντα αυτά
Με τεράστια χαρά Ε. Σ.
Στο σχολείο δε θα πάνε
Και το σπίτι θα χαλάνε
Τσούκου τσούκου τσούκου τσα
Τσούκου τσούκου τσούκου τσα
Πάμε τώρα στα χωριά
Για να παίξουμε παιδιά
Εκεί πάνω στον χιονιά
Πάμε τώρα στα βουνά
Για να παίξουμε καλά Θ. Κ.
Κάλαντα θα πούμε δυνατά
Και θα πάρουμε λεφτά
Περιμένετε θα 'ρθει τώρα
Και η πρωτοχρονιά Κ. Ι.
Θα 'μαστε καλά παιδιά
Δώρα να πάρουμε πολλά Ε. Κ.
Τα δωράκια τα καλά
(Ο) Αϊ-Βασίλης κουβαλά Χ. Μ.
Η γαλοπούλα μες την κατσαρόλα
Κι από έξω τα γλυκά
Για να φάμε τι καλά
Τι καλά στα γιορτινά Ι. Φ.

Κουραμπιέδες και γλυκά
Στα σπιτάκια τα καλά
Ντάπα-ντίπα, ντάπα-ντα Ε.Κ.
Ελάτε να τραγουδήσουμε
Και το δέντρο να στολίσουμε
Να βάλουμε το αστέρι στην κορφή
Ν' αρχίσει πάλι απ' την αρχή
Τα γραμματάκια τα καλά
Θα τα στείλουμε παιδιά
Να τα διαβάσει ο Άι Βασίλης
Με όλα του τα καλά Σ. Σ.
Με το δάχτυλο στη μύτη
Τον Αϊ-Βασίλη χαιρετά
Στο άγιο όρος περπατά
Με το έλκηθρο τσουλά Γ. Μ.
Να χιονίσει ευχόμαστε
Χιονάνθρωπο να φτιάξουμε
Βασιλόπιτα να κόψουμε
Και το φλουρί να τύχουμε Λ. Μ
Μακάρι να 'χα κάθε μέρα
Τον Άι βασίλη εδώ κοντά
Θα του ζήταγα δώρα πολλά
Και θα τα 'κλεινα για πάντα
Στη μικρή μου αγκαλιά Ε. Μ.

Τα Χριστούγεννα με χιόνια
Τι ωραία, τι καλά
Ο Άι βασίλης ο καλός να ρθεί
Στα παιδιά για συντροφιά
Να στολίσουμε το δέντρο
Το ψηλό και το μεγάλο
Ξεκινάμε, εμπρός παιδιά Χ. Γ.

Θα περάσουμε καλά
Τα δωράκια τα καλά
Που ο Αϊ-Βασίλης κουβαλά Σ.Κ.
Τα θέλουν όλα χα-χα-χα Τ. Π.
Ήρθαν πάλι τα γλυκά Ν. Χ.
Ντάπα-ντίπα, ντάπα-ντα Ε. Χ.
Τα σχολεία σταματάνε
Τι ωραία, τι καλά Σ. Ν.
Κουραμπιέδες και γλυκά
Που θα φάμε, τι καλά!
Καμπανούλες και σκουφάκια
Όλα τα καλά παιδάκια

Ψέλνουν κάλαντα αυτά
Με τεράστια χαρά Ε. Σ.
Στο σχολείο δε θα πάνε
Και το σπίτι θα χαλάνε
Τσούκου τσούκου τσούκου τσα
Τσούκου τσούκου τσούκου τσα
Πάμε τώρα στα χωριά
Για να παίξουμε παιδιά
Εκεί πάνω στον χιονιά

Για να παίξουμε καλά Θ. Κ.
Κάλαντα θα πούμε δυνατά
Και θα πάρουμε λεφτά
Περιμένετε θα 'ρθει τώρα
Και η πρωτοχρονιά Κ. Ι.
Θα 'μαστε καλά παιδιά
Δώρα να πάρουμε πολλά Ε. Κ.
Τα δωράκια τα καλά
(Ο) Αϊ-Βασίλης κουβαλά Χ. Μ.
Η γαλοπούλα μες την κατσαρόλα
Κι από έξω τα γλυκά
Για να φάμε τι καλά
Τι καλά στα γιορτινά Ι. Φ.

Κουραμπιέδες και γλυκά
Στα σπιτάκια τα καλά
Ντάπα-ντίπα, ντάπα-ντα Ε.Κ.
Ελάτε να τραγουδήσουμε
Και το δέντρο να στολίσουμε
Να βάλουμε το αστέρι στην κορφή
Ν' αρχίσει πάλι απ' την αρχή
Τα γραμματάκια τα καλά
Θα τα στείλουμε παιδιά
Να τα διαβάσει ο Άι Βασίλης

Με το δάχτυλο στη μύτη
Τον Αϊ-Βασίλη χαιρετά
Στο άγιο όρος περπατά
Με το έλκηθρο τσουλά Γ. Μ.

Να χιονίσει ευχόμαστε
Χιονάνθρωπο να φτιάξουμε
Βασιλόπιτα να κόψουμε
Και το φλουρί να τύχουμε Λ. Μ
Μακάρι να 'χα κάθε μέρα
Τον Άι βασίλη εδώ κοντά
Θα του ζήταγα δώρα πολλά
Και θα τα 'κλεινα για πάντα
Στη μικρή μου αγκαλιά Ε. Μ.
.
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)