12 Οκτωβρίου 2010

Υπερήρωες

Οι Υπερήρωες μεταφέρθηκαν για φέτος (2010)
και στη
Δημοτική Βιβλιοθήκη της Χαριλάου


Τα μαθήματα αφορούν παιδιά (από νηπιαγωγείο μέχρι β' δημοτικού), με τη βοήθεια ενός ενήλικα (κατά προτίμηση γονέα), που εργάζονται ως ζευγάρια.

Δίνεται έτσι η δυνατότητα στους γονείς να έρθουν πιο κοντά στα παιδιά και να γνωρίσουν περισσότερα για την ψυχολογία και τον τρόπο σκέψης τους.


Υπεύθυνη Προγράμματος: Αλεξάνδρα Μόζα
.

5 Οκτωβρίου 2010

2ος Κύκλος Μαθημάτων




Αφού τις προηγούμενες χρονιές, οι παρακλήσεις,
και από τους γονείς αλλά και από τους μαθητές,
ήταν τόσο θερμές και επιτακτικές,φέτος
(σχολική χρονιά: 2010-1011),
δημιουργείται ένα νέο τμήμα παλιών μαθητών.

Τα μαθήματα θα επεκταθούν σε 2ο Κύκλο.

.

12 Αυγούστου 2010

"Ο Υπερήρωας των μικρών μαθητών" - ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

Και να που η εφημερίδα ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, τον Ιούλιο του 2010 αφιέρωσε και δεύτερο ολοσέλιδο για το Εργαστήρι και μάλιστα αυτή τη φορά με αναφορά σε αυτό και στο πρωτοσέλιδό της:


Αποσπάσματα από το αφιέρωμα:

Τον δικό τους ήρωα δημιούργησαν οι μαθητές του δημοτικού, που συμμετείχαν στο Εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής που διοργάνωσε για ακόμη μία φορά το Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο Θεσσαλονίκης. Η δημιουργός του προγράμματος συγγραφέας-παιδαγωγός Αλεξάνδρα Μόζα εξηγεί τον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσεται η δημιουργική και η αποκλίνουσα σκέψη και προτείνει έναν διαφορετικό τρόπο προσέγγισης των βιβλίων και του γραπτού λόγου.

Το Εργαστήρι Δημιουργικής Έκφρασης και Γραφής πραγματοποιήθηκε στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο Θεσσαλονίκης με την υποστήριξη του δήμου Θεσσαλονίκης και η συμμετοχή των παιδιών ήταν πολύ μεγάλη.

Τον δημιούργησαν οι μαθητές του δημοτικού που συμμετείχαν στο Εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής που διοργάνωσε για ακόμη μία φορά το Βαφοπούλειο




Πώς φτιάχνονται οι ιστορίες...
"Τα παιδιά, μαθητές της Δ’, Ε’ και ΣΤ’ δημοτικού είχαν την ευκαιρία να παίξουν με διάφορους τρόπους με τις λέξεις, για να τις κατανοήσουν. Μαζέψαμε επίσης ομάδες λέξεων και τις βάλαμε σε χωριστά βαζάκια για να τις χρησιμοποιήσουμε αργότερα, όπως τα συστατικά μαγειρικής σε συνταγές για ιστορίες και άλλα παιχνίδια. Διασκεδάσαμε και γελάσαμε αρκετά για να τις βρούμε."
 class=
Τα συστατικά του υπερήρωα
Μπορεί οι ήρωες των σημερινών παιδιών να απέχουν πολύ από τον Τρελλαντώνη, τον Πίτερ Παν ή ακόμη και τον πιο σύγχρονο μικρό-Νικόλα και να διαθέτουν περισσότερα χαρακτηριστικά από αυτά του... Σπάιντερ-μαν, ωστόσο για τη δημιουργία τους επιστρατεύονται τα ίδια χαρακτηριστικά: Η φαντασία αλλά και το χιούμορ!
Τα παιδιά εκδηλώνουν με αυτόν τον τρόπο τον θαυμασμό τους για συγκεκριμένες αρετές। Η δύναμη
, η τόλμη ακόμη και η ομορφιά είναι μερικά από αυτά.

Οι μικροί δημιουργοί στη διάρκεια της χρονιάς που πέρασε έπαιξαν με τις λέξεις, ακόνισαν τη σκέψη και τη φαντασία τους, γέλασαν με γλωσσοδέτες, τραγουδάκια και ποιήματα που κατασκεύασαν, δημιούργησαν τη δική τους διαφήμιση με κριτική σκέψη και έμαθαν πάνω απ’ όλα να σκέφτονται και συνδυαστικά.

6 Ιουνίου 2010

Λήξη Σχολικής Χρονιάς 2009-2010

Άλλη μια σχολική χρονιά έφτασε στο τέλος της।

Και πάλι, όπως και πέρυσι, έγινε ο απολογισμός-παρουσίαση του έργου του Εργαστηρίου στις 2-6-2010.


Φέτος είχαν και οι μαθητές του Εργαστηρίου συμμετοχή στην έκθεση του 6ου ορόφου, με τους Υπερήρωες που ετοίμασαν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

Μια μαθήτρια από το τμημα σκίτσου του κου Δημήτρη Νικολαΐδη, η Δέσποινα Κανελάκη (και την ευχαριστώ πολύ, άλλη μια φορά γι' αυτό), έδωσε μορφή στη φαντασία των παιδιών.

Βάσει αυτού του σκίτσου , και αφού προστέθηκαν οι λεπτομέρειες των χαρακτηριστικών του κάθε Υπερήρωα, δημιουργήθηκαν οι αφίσες της έκθεσης.

Για άλλη μια φορά με παρακαλούσαν, παιδιά και γονείς, να συνεχιστούν τα μαθήματα και για δεύτερη χρονιά.

Ανάμεσα στα πολλά συγχαρητήρια, αντιγράφω μια χαρατηριστική φράση που με γέμισε χαρά και ικανοποίηση για τους καρπούς του έργου που προσπαθώ να προσφέρω:
"Σας αξίζουν θερμά συγχαρητήρια. Αλλάξατε στο γιό μου τον τρόπο που βλέπει τη γλώσσα!"








.

14 Απριλίου 2010

Μια λέξη αρκεί!




Και μόνο μια λέξη αρκεί

για να ξυπνήσει τις αισθήσεις μας!




"Mια λέξη που πέφτει τυχαία στο μυαλό μας, δημιουργεί κύματα στην επιφάνεια και στο βάθος, προκαλεί μια ατελείωτη σειρά αλυσιδωτών αντιδράσεων, παρασύροντας στην πτώση της ήχους και εικόνες, αναλογίες και αναμνήσεις, σημασίες και όνειρα...."


(Τζιάνι Ροντάρι).




12 Μαρτίου 2010

Χάρτης Θησαυρού και Ρομπότ

Τι σχέση μπορεί να έχει ένα παιδί που μεταμορφώνεται σε τηλεκατευθυνόμενο ρομπότ με έναν πειρατικό χάρτη θησαυρού;

Είπαμε σε προηγούμενη ανάρτηση, πως τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα μέσα από παιχνίδια και ευχάριστες δραστηριότητες.
Έτσι, για τις ανάγκες των μαθημάτων, έφτιαξα έναν πειρατικό χάρτη.

Πρώτα τον ζωγράφισα σε ένα μεγάλο κομμάτι χαρτί.
Μετά έκαψα τις άκρες του για να φαίνεται παλιός και για να προσθέσω και τα σημάδια του χρόνου στο χαρτί, έσταξα πάνω του κερί και τον πιτσίλισα με σταγόνες ...καφέ!
(μπορεί να χρησιμοποιηθεί και μαύρο τσάι)

Έτοιμος λοιπόν ο χάρτης που απεικονίζει το... ΝΗΣΙ ΤΗΣ ΣΤΡΑΒΗΣ ΦΑΛΑΙΝΑΣ και που κολλήθηκε σε ένα μπεζ χαρτόνι για να μη σκιστεί, επειδή ήταν πια ευαίσθητος।

Δίπλα του μπήκε ένα πειρατικό σπαθί και πήρε τη θέση του στον τοίχο του Εργαστηρίου, ακριβώς δίπλα στον "γλυκούλη Ερωτηματικόσαυρο" που ανέφερα σε παλιότερη ανάρτηση, για να οδηγήσει τα παιδιά σε νέες περιπέτειες (μάθησης φυσικά).

Κάποια από τα μέρη που ζωγράφισα στο χάρτη είναι: Η καλύβα του άγριου Νάνου, Δάσος της τρελής Αρκούδας, Λίμνη της μαγεμένης Νεράιδας, Σπηλιά της σοφής Μάγισσας κ.α.

Όσο για το ρομπότ...

12 Ιανουαρίου 2010

"Οι λέξεις γίνονται παιδικό παιχνίδι" - ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ





Η δημοσιογράφος κα. Στελίνα Μαργαριτίδου, ενθουσιασμένη από το έργο του Εργαστηρίου, έκανε ένα ολοσέλιδο αφιέρωμα γι' αυτό στην εφημερίδα "ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ", λίγο πριν από τα Χριστούγεννα του 2009.

Οι φωτογραφίες τραβήχτηκαν στο ειδικό εορταστικό μάθημα που κάναμε πριν από τα Χριστούγεννα, με πολλά παιχνίδια λέξεων, αντίληψης, πλάγιας σκέψης κ.α.

Στο μάθημα ήταν καλεσμένοι και οι γονείς και συμμετείχαν κι αυτοί στις δραστηριότητες μαζί με τα παιδιά, όμως βρισκόταν στο πίσω μέρος και δε φαίνονται στη φωτογραφία της τάξης.

Και μη νομίσετε ότι τα παιδιά καθόταν όλη την ώρα ήσυχα γράφοντας...

Τα διάφορα παιχνίδια, απαιτούσαν να σηκώνονται και να γεμίζουν με ευχάριστα βουητά φασαρίας, γέλια και αναστάτωση όλη την αίθουσα!

Στο κέντρο της φωτογραφίας, φαίνομαι καθώς συντονίζω τη γιορτή, φορώντας κόκκινο αγιοβασιλιάτικο σκουφί.


Δύο αποσπάσματα από το άρθρο:

Η κυρία Μόζα λέει µία φράση... το παιχνίδι έχει ξεκινήσει.
"Εδώ δεν βαθμολογούμε, µόνο παίζουµε γιατί µέσα από το παιχνίδι, µέσα από το τραγούδι, τα παιδιά μαθαίνουν να χρησιμοποιούν σωστά τις λέξεις και τους γραμματικούς κανόνες" λέει η κ. Μόζα.

"Τα παιδιά µαθαίνουν πώς να απελευθερώσουν, να αναπτύξουν και να σχηµατοπαιήσουν δηµιουργικά και αποτελεσµατικά το µεγάλο αυτό απόθεµα που λέγεται παιδική φαντασία."