12 Δεκεμβρίου 2010


Ειλικρινά, κανένας μας μέσα στην τάξη δεν περίμενε ότι τα μαθήματα του 2ου Κύκλου θα ήταν τόσο διασκεδαστικά.

Δεν υπάρχει μάθημα που δε θα σκάσουμε στα γέλια με όσα γίνονται και όσα λέγονται!

Υπήρχαν μαθητές που μου είπαν ότι θα έρθουν μόνο στην πρώτη συνάντηση, επειδή το πρόγραμμά τους είναι πολύ φορτωμένο τις Δευτέρες που γίνονται τα μαθήματα και δεν έχουν χρόνο, αλλά από τότε δεν έχουν χάσει ούτε ένα μάθημα!

Ένας άλλος μαθητής που συνήθως αργεί, με ενημέρωσε ότι θα αργεί λίγο επειδή δεν προλαβαίνει αλλά ότι θα έρχεται οπωσδήποτε!
Μια άλλη μέρα που ήταν πολύ κουρασμένος και οι γονείς του, τού είχαν συστήσει να φύγει πιο νωρίς για να έχει δύναμη και για τα υπόλοιπα που τον περίμεναν, όταν ήρθε εκείνη η ώρα, έτρεξε να τους τηλεφωνήσει να μην ανησυχούν επειδή θα έμενε μέχρι το τέλος.


Και πώς να μη μείνει αφού περνάμε όλοι τόσο υπέροχα!

Αυτό οφείλεται, βέβαια, κατά μεγάλο μέρος και στα παιδιά που αποτελούν τη φετινή ομάδα των μαθητών, με το χιούμορ, την ευφυΐα, τις ατάκες τους και την ευχάριστη διάθεση με την οποία έρχονται στο μάθημα.

Και όπως γίνεται συνήθως, το ένα συμπαρασύρει (εμπνέει θα 'λεγα) το άλλο και παίρνει φωτιά όλη η ομάδα!



.

29 Νοεμβρίου 2010

Έτοιμες Λύσεις

Irisz Agocs
Πολλές φορές τα παιδιά δε θέλουν να προσπαθήσουν άλλο ή κουράζονται επειδή δεν μπορούν να βρουν κάποια λύση και απογοητευμένα ζητούν βοήθεια από άλλους (διδάσκοντες, γονείς, μεγαλύτερους κλπ).

Η διδακτική μου πείρα μου έχει μάθει το εξής:
"Δεν πρέπει να δίνουμε έτοιμη τη λύση!"

Ακόμη και σε ένα παιδί που έχει παραιτηθεί από την προσπάθεια, δίνουμε κίνητρα για να συνεχίσει να προσπαθεί. Τα κίνητρα είναι υπαινιγμοί βοήθειας που θα το οδηγήσουν στη λύση και όχι έτοιμη η λύση "στο πιάτο" όπως συνηθίζουμε να λέμε.

Μόνο έτσι θα ενισχύσουμε την αυτοπεποίθησή του και θα του δείξουμε να μην παραιτείται αλλά να συνεχίζει, επειδή μπορεί να τα καταφέρει.

Αφορμή γι' αυτήν την ανάρτηση μου 'δωσε μια μητέρα, από τα μ
αθήματα Υπερηρώων. Μόλις το παιδί της δυσκολευόταν και της ζητούσε βοήθεια, εκείνη του 'δινε αμέσως -και τελείως αβίαστα- την απάντηση.

Η φράση: "Να, αυτό ξέχασες!", δε νομίζω να ενίσχυε σε τίποτε το έργο που είχαμε αναλάβει και οι δύο (εγώ σαν παιδαγωγός κι εκείνη σαν βοηθός του παιδιού) και έκανε το παιδί να μην αυτονομείται στις προσπάθειές του αλλά να στηρίζεται συνέχεια πάνω της.

Της συνέστησα λοιπόν (με ευγενικό τρόπο φυσικά, για να μην την προσβάλω), να δίνει υπαινιγμούς και να κατευθύνει το παιδί προς τα πού να στραφεί –ακόμη κι αν αυτό ήταν ολοφάνερο- αλλά να μην του δίνει άμεσα τη λύση για να του αφήνει τη χαρά και την ικανοποίηση να τη βρίσκει μόνο του.


Μόνο έτσι περνάει στο μυαλό του παιδιού το σημαντικό μήνυμα:
"Μπορώ! Είμαι ικανός! Τα κατάφερα!", που θα το βοηθήσει στις επόμενες προσπάθειές του.


.

12 Νοεμβρίου 2010

Σημείωμα

Απόσπασμα από σημείωμα προς τους γονείς

Θεσσαλονίκη, 8 Νοεμβρίου 2010

Αγαπητοί γονείς,

φέτος θα συνεχίσουμε με τον 2ο κύκλο μαθημάτων του Εργαστηρίου Έκφρασης και Δημιουργικής Γραφής.

Θα ήθελα να σας πληροφορήσω σχετικά με το περιεχόμενο των μαθημάτων της 2ης χρονιάς και γραπτώς, κυρίως για όσους δεν ήταν στην ενημέρωση της πρώτης συνάντησης।


Τα μαθήματα που θα γίνουν φέτος έχουν τους εξής στόχους:

1. Την περαιτέρω ανάπτυξη της φαντασίας και της αντίληψης των παιδιών.

2. Τη δημιουργική σκέψη, την παραγωγή ιδεών και τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να μεθοδοποιήσουμε τον "κατιδεασμό".

3. Την συγγραφή ατομικών κειμένων (μικρές ιστορίες, παραμύθι κ.λπ.).


Το τρίτο μέρος θα γίνει βήμα-βήμα (για να μην πω πρόταση-πρόταση) και μετά από πολλές ασκήσεις και σχετικά παιχνίδια προεργασίας.

Μ' αυτόν τον τρόπο, κάθε παιδί θα μάθει καλύτερα πώς να δουλεύει με τις προτάσεις, τη ροή, τα μέρη και την ολοκλήρωση ενός κειμένου.

Έτσι, θα επισημανθούν καλύτερα και οι ατομικές δυσκολίες και τα σημεία στα οποία το κάθε παιδί αντιμετωπίζει προβλήματα στο γραπτό λόγο και χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή και καθοδήγηση.

Στόχος είναι, στο τέλος της χρονιάς, ο κάθε μαθητής να κρατάει στα χέρια του το δικό του καλογραμμένο βιβλίο, με τον τίτλο και το όνομά του στο εξώφυλλο. Να μπορεί να είναι περήφανος γι αυτό και να το δίνει να διαβαστεί από συγγενείς και φίλους ή να τους μοιράζει αντίτυπα όπως κάνουν οι καταξιωμένοι συγγραφείς.

...


12 Οκτωβρίου 2010

Υπερήρωες

Οι Υπερήρωες μεταφέρθηκαν για φέτος (2010)
και στη
Δημοτική Βιβλιοθήκη της Χαριλάου


Τα μαθήματα αφορούν παιδιά (από νηπιαγωγείο μέχρι β' δημοτικού), με τη βοήθεια ενός ενήλικα (κατά προτίμηση γονέα), που εργάζονται ως ζευγάρια.

Δίνεται έτσι η δυνατότητα στους γονείς να έρθουν πιο κοντά στα παιδιά και να γνωρίσουν περισσότερα για την ψυχολογία και τον τρόπο σκέψης τους.


Υπεύθυνη Προγράμματος: Αλεξάνδρα Μόζα
.

5 Οκτωβρίου 2010

2ος Κύκλος Μαθημάτων




Αφού τις προηγούμενες χρονιές, οι παρακλήσεις,
και από τους γονείς αλλά και από τους μαθητές,
ήταν τόσο θερμές και επιτακτικές,φέτος
(σχολική χρονιά: 2010-1011),
δημιουργείται ένα νέο τμήμα παλιών μαθητών.

Τα μαθήματα θα επεκταθούν σε 2ο Κύκλο.

.

12 Αυγούστου 2010

"Ο Υπερήρωας των μικρών μαθητών" - ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

Και να που η εφημερίδα ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, τον Ιούλιο του 2010 αφιέρωσε και δεύτερο ολοσέλιδο για το Εργαστήρι και μάλιστα αυτή τη φορά με αναφορά σε αυτό και στο πρωτοσέλιδό της:


Αποσπάσματα από το αφιέρωμα:

Τον δικό τους ήρωα δημιούργησαν οι μαθητές του δημοτικού, που συμμετείχαν στο Εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής που διοργάνωσε για ακόμη μία φορά το Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο Θεσσαλονίκης. Η δημιουργός του προγράμματος συγγραφέας-παιδαγωγός Αλεξάνδρα Μόζα εξηγεί τον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσεται η δημιουργική και η αποκλίνουσα σκέψη και προτείνει έναν διαφορετικό τρόπο προσέγγισης των βιβλίων και του γραπτού λόγου.

Το Εργαστήρι Δημιουργικής Έκφρασης και Γραφής πραγματοποιήθηκε στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο Θεσσαλονίκης με την υποστήριξη του δήμου Θεσσαλονίκης και η συμμετοχή των παιδιών ήταν πολύ μεγάλη.

Τον δημιούργησαν οι μαθητές του δημοτικού που συμμετείχαν στο Εργαστήρι Δημιουργικής Γραφής που διοργάνωσε για ακόμη μία φορά το Βαφοπούλειο




Πώς φτιάχνονται οι ιστορίες...
"Τα παιδιά, μαθητές της Δ’, Ε’ και ΣΤ’ δημοτικού είχαν την ευκαιρία να παίξουν με διάφορους τρόπους με τις λέξεις, για να τις κατανοήσουν. Μαζέψαμε επίσης ομάδες λέξεων και τις βάλαμε σε χωριστά βαζάκια για να τις χρησιμοποιήσουμε αργότερα, όπως τα συστατικά μαγειρικής σε συνταγές για ιστορίες και άλλα παιχνίδια. Διασκεδάσαμε και γελάσαμε αρκετά για να τις βρούμε."
 class=
Τα συστατικά του υπερήρωα
Μπορεί οι ήρωες των σημερινών παιδιών να απέχουν πολύ από τον Τρελλαντώνη, τον Πίτερ Παν ή ακόμη και τον πιο σύγχρονο μικρό-Νικόλα και να διαθέτουν περισσότερα χαρακτηριστικά από αυτά του... Σπάιντερ-μαν, ωστόσο για τη δημιουργία τους επιστρατεύονται τα ίδια χαρακτηριστικά: Η φαντασία αλλά και το χιούμορ!
Τα παιδιά εκδηλώνουν με αυτόν τον τρόπο τον θαυμασμό τους για συγκεκριμένες αρετές। Η δύναμη
, η τόλμη ακόμη και η ομορφιά είναι μερικά από αυτά.

Οι μικροί δημιουργοί στη διάρκεια της χρονιάς που πέρασε έπαιξαν με τις λέξεις, ακόνισαν τη σκέψη και τη φαντασία τους, γέλασαν με γλωσσοδέτες, τραγουδάκια και ποιήματα που κατασκεύασαν, δημιούργησαν τη δική τους διαφήμιση με κριτική σκέψη και έμαθαν πάνω απ’ όλα να σκέφτονται και συνδυαστικά.

6 Ιουνίου 2010

Λήξη Σχολικής Χρονιάς 2009-2010

Άλλη μια σχολική χρονιά έφτασε στο τέλος της।

Και πάλι, όπως και πέρυσι, έγινε ο απολογισμός-παρουσίαση του έργου του Εργαστηρίου στις 2-6-2010.


Φέτος είχαν και οι μαθητές του Εργαστηρίου συμμετοχή στην έκθεση του 6ου ορόφου, με τους Υπερήρωες που ετοίμασαν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

Μια μαθήτρια από το τμημα σκίτσου του κου Δημήτρη Νικολαΐδη, η Δέσποινα Κανελάκη (και την ευχαριστώ πολύ, άλλη μια φορά γι' αυτό), έδωσε μορφή στη φαντασία των παιδιών.

Βάσει αυτού του σκίτσου , και αφού προστέθηκαν οι λεπτομέρειες των χαρακτηριστικών του κάθε Υπερήρωα, δημιουργήθηκαν οι αφίσες της έκθεσης.

Για άλλη μια φορά με παρακαλούσαν, παιδιά και γονείς, να συνεχιστούν τα μαθήματα και για δεύτερη χρονιά.

Ανάμεσα στα πολλά συγχαρητήρια, αντιγράφω μια χαρατηριστική φράση που με γέμισε χαρά και ικανοποίηση για τους καρπούς του έργου που προσπαθώ να προσφέρω:
"Σας αξίζουν θερμά συγχαρητήρια. Αλλάξατε στο γιό μου τον τρόπο που βλέπει τη γλώσσα!"








.