18 Μαΐου 2011

Ο Αόρατος Άνθρωπος

Όταν έχεις να απεικονίσεις κάτι που από μόνο του σχηματίζει εικόνα στο μυαλό σου, όσο και να μην ξέρεις να σχεδιάζεις, λίγο-πολύ, κάτι θα καταφέρεις. Κι αν είσαι καλλιτέχνης επιδράς αφαιρετικά πάνω στις δεδομένες εικόνες σε διάφορες διαβαθμίσεις μέχρι που, πολλές φορές, συναντάμε μόνο τον συμβολισμό μιας εικόνας σε πίνακες ζωγράφων.

Όμως, πώς σχηματοποιούμε κάτι που δε βλέπουμε;
Τι θα ζωγραφίζατε αν σας ζητούσαν να απεικονίσετε έναν αόρατο άνθρωπο; Τι εικόνα θα του δίνατε; Σκεφτείτε το λίγο και προσπαθήστε ή ζητήστε από τα παιδιά σας να το κάνουν ή βάλτε το σαν πρόκληση σε μεγαλύτερους.

Η πρώτη αντίδραση συνήθως είναι: "Μα, αφού είναι αόρατος! Τι να ζωγραφίσω;" Αν στη μνήμη τους υπάρχει κάποια σχετική ταινία ή κόμικς όλο και κάτι θα βρουν. Αν όχι, θα πρέπει να τα καταφέρουν χωρίς συνειρμική βοήθεια.

Αν δεν βρίσκετε τίποτα, για να εμπνευστείτε, μοιράζομαι μαζί σας τι σκέφτηκαν μαθητές του εργαστηρίου. Κάποια παιδιά βρήκαν αμέσως τι θα ζωγραφίσουν, κάποια χρειάστηκαν λίγο περισσότερο χρόνο.
Χαρείτε, λοιπόν, την ευρηματικότητά τους και τα αποτελέσματα της δημιουργικής φαντασίας τους:




Ο Νικόλας προτείνει δύο τρόπους, ή τον πάνω "Ή" τον κάτω.



Ο Τάσος ζωγράφισε τον αόρατο μπροστά από έναν στόχο.
Εμείς δεν τον βλέπουμε, αλλά κάποιοι
μπόρεσαν να τον επισημάνουν και τον απειλούν.





Η Σοφία τον ζωγράφισε σαν μια ομιχλώδη μορφή
χωρίς συγκεκριμένα όρια.


Η Κατερίνα δε ζωγραφισε τον αόρατο, μια και δε φαίνεται,
αλλά μπορούμε να δούμε το χαιρετισμό του: "Γεια!!!".



Η Έλενα ζωγράφισε τα ρούχα του, αλλά για να φαίνεται ότι είναι κάποιος μέσα και δεν είναι απλώς ρούχα, του έβαλε και ένα τσιγάρο στο στόμα.




Ο Λάζαρος ζωγράφισε, από την άλλη μεριά της σελίδας, το σχήμα ενός ανθρώπου. Κοιτώντας το από την κανονική πλευρά, αχνοφαίνεται το περίγραμμά του χωρίς μολυβιές (αν και στο σκανάρισμα, το ελαφρύ ανάγλυφο της σελίδας μετατράπηκε σε αχνή μολυβιά και δε φαίνεται καλά η ιδέα του).


.

19 Απριλίου 2011

Η Κοκκινοσκουφίτσα στο Face Book

Μια έξυπνη και διδακτική παραλλαγή του παραμυθιού
για τους κινδύνους του διαδικτύου.

17 Απριλίου 2011

Λαμπροδιακοπές 2011

Τα μαθήματα θα συνεχιστούν μετά τις διακοπές της Λαμπρής.
Εύχομαι σε γονείς και παιδιά
Καλή Ανάσταση
και να περάσουν όμορφα και δημιουργικά τις μέρες των διακοπών!

12 Απριλίου 2011

Μαθήματα & Χιούμορ

Μόλις χθες μια μητέρα μου έδωσε συγχαρητήρια για την ανάπτυξη του χιούμορ του γιού της, λέγοντας ότι πιστεύει πως οι ατάκες που πετάει, έχουν τις ρίζες τους στα μαθήματα που κάνουμε. Ειδικά αυτό το παιδί, έχει ανεπτυγμένη αίσθηση του χιούμορ και νομίζω ότι μάλλον τα μαθήματα το βοήθησαν να την προσδιορίσει καλύτερα και να βρει περισσότερους τρόπους να την εξωτερικεύσει.

Γενικά, πιστεύω ότι το χιούμορ στα παιδιά είναι δείγμα ευφυΐας και νοητικής ευελιξίας. Έτσι, φροντίζω να το καλλιεργώ και μέσω των μαθημάτων αλλά και εν γένει με τη συμπεριφορά μου μέσα στην τάξη. Και το χιούμορ δεν χρειάζεται να αποτελείται από ανέκδοτα και χάχανα, αλλά και από πιο λεπτές ισορροπίες.

Ένα παράδειγμα από το χθεσινό μάθημά μας:
Λέγοντας στη Σοφία ότι ξέχασε να φέρει κάτι, μου είπε ότι θα το σημειώσει πάνω στην κασετίνα της - μια υφασμάτινη γεμάτη με διάφορες λέξεις και γράμματα.
Αργότερα, στη διάρκεια μιας άσκησης, έτυχε να δείξω στα παιδιά ένα κόλπο (εκτός μαθήματος) που δεν καταλάβαιναν και όπως ήταν φυσικό άρχισαν να με εκλιπαρούν να τους πω πώς το κάνω. Εν τω μεταξύ, επειδή δεν μπορούσαν να λύσουν την άσκηση σκέψης που του έβαλα, τους υποσχέθηκα πως θα πω το κόλπο μόνο σε όποιον τη λύσει. Η Σοφία γονάτισε θεατρινίστικα κάτω και άρχισε να με παρακαλάει να της πω.
-Γονάτισε τη σκέψη σου, όχι το σώμα σου, της είπα και αμέσως συμπλήρωσα με στόμφο:
-Πω-πω τι είπα μόλις τώρα! Πω-πω τι μεγαλειώδης φράση… (και άλλα διάφορα τέτοια εγκωμιαστικά…) Σοφία γράψ'την κι αυτήν στην κασετίνα σου να την έχεις!
Και η Σοφία ανταποκρίθηκε στο χιούμορ μου και την έγραψε.

(Τελικά τους αποκάλυψα το κόλπο στην επόμενη άσκηση που την έλυσαν όλα τα παιδιά και χάρηκα επειδή χρειαζόταν να χρησιμοποιήσουν αποκλίνουσα σκέψη.)


.

10 Απριλίου 2011

Η δύναμη των λέξεων



-Τι κάνατε στην πινακίδα μου;
-Έγραψα το ίδιο, αλλά με διαφορετικές λέξεις!


.

2 Απριλίου 2011

Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου

Τα γενέθλια του μεγάλου δανού παραμυθά Χανς Κρίστιαν Αντερσεν στις 2 Απριλίου γιορτάζονται πανηγυρικά σε όλον τον κόσμο ως συμβολική ημερομηνία της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου.

Ο ρόλος και η σημασία του εξειδικευμένου βιβλίου για παιδιά και έφηβους είναι αυτονόητος. Πολύ εύγλωττα τον εξήγησε στο «ΒΗΜΑ» ο Ευγένιος Τριβιζάς:
«Σε μια εποχή συγκρούσεως των πολιτισμών, ευτελισμού των αξιών και αμφισβήτησης των θεσμών, το παιδικό βιβλίο είναι μια από τις ελάχιστες σανίδες σωτηρίας και διαπολιτισμικές γέφυρες επικοινωνίας. Είναι το σημαντικότερο μέσο διαμόρφωσης ενός ακέραιου συστήματος αξιών των νέων πολιτών. Πέρα από την εκπαίδευση, που και αυτή, όταν δεν λειτουργεί σωστά, αντί να εμπνέει και να δίνει φτερά στο παιδί, το συνθλίβει και το καταθλίβει με τη συσσώρευση γνώσεων, έχουμε ανάγκη και από τη διεύρυνση των δημιουργικών οριζόντων και την καλλιέργεια της φαντασίας την οποία προσφέρει πλουσιοπάροχα το ποιοτικό παιδικό βιβλίο».
Πηγή


Και ένα πολύ όμορφο Βίντεο που μας ταξιδεύει στο μαγικό κόσμο των βιβλίων:

31 Μαρτίου 2011

Δωρεάν e-Books για παιδιά

Ας κάνουμε την τεχνολογία βοηθό μας!

Ο "Μικρός Αναγνώστης" είναι το εξειδικευμένο site του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ) για παιδιά από 6 έως 12 ετών, αλλά και μικρότερης ηλικίας, και περιλαμβάνει αρκετό υλικό για να προσελκύσει τα παιδιά στην ανάγνωση και το βιβλίο.
Η αναζήτηση βιβλίων και βιβλιοθηκών γίνεται πιο ευχάριστη και προσαρμοσμένη στις ανάγκες των παιδιών, υπάρχουν προτάσεις για δραστηριότητες, συντεύξεις με συγγραφείς και εικονογράφους, υλικό για δασκάλους και -ενημερωμένο- ημερολόγιο με εκδηλώσεις που αφορούν το βιβλίο.
Υπάρχουν επίσης και δωρεάν εκτενή αποσπάσματα από τα παιδικά ebook που αναφέραμε στην ενότητα "Να σου πω μια ιστορία".

ΑΚΟΥΣΕ ΑΚΟΜΗ


"Ο Ισίδωρος και ο ναυαγός"

της Αμάντας Μιχαλοπούλου, Εικονογράφηση: Σοφία Τουλιάτου, εκδόσεις Πατάκη. Διαβάζει ο ηθοποιός Γιάννης Χαρίσης.


«Το βιβλίο που δεν ήθελε να διαβαστεί»

της Βασιλικής Κάργα, σε εικονογράφηση Νίκου Κουμαριά, Εκδόσεις Επόμενος Σταθμός. Διαβάζει ο Σπύρος Περδίου.


«Τα μαγικά μου αυτιά»

της Βούλας Μάστορη σε εικονογράφηση Σπύρου Γούση , εκδόσεις Πατάκη. Διαβάζει η ηθοποιός Κόρα Καρβούνη.


«Παιχνίδια και Ψιλικά»

σε κείμενα και εικόνες του Νικόλα Ανδρικόπουλου, εκδόσεις Λιβάνη.
Διαβάζει η ηθοποιός Αλεξάνδρα Αϊδίνη.

Στο site του "Μικρού Αναγνώστη" έχουν ανέβει πρόσφατα και εκτενή αποσπάσματα από άλλα παιδικά ebook με αφήγηση και είναι επίσης δωρεάν:

  • "Η ώρα είναι εκατό" της Λώρης Κέζα, εκδόσεις Παπαδόπουλος. Διαβάζει η ηθοποιός Λένα Παπαληγούρα.
  • "Το βιβλίο που δεν ήθελε να διαβαστεί" της Βασιλικής Κάργα, σε εικονογράφηση Νίκου Κουμαριά, Εκδόσεις Επόμενος Σταθμός. Διαβάζει ο Σπύρος Περδίου.
  • "Τα μαγικά μου αυτιά" της Βούλας Μάστορη σε εικονογράφηση Σπύρου Γούση ,εκδόσεις Πατάκης. Διαβάζει η ηθοποιός Κόρα Καρβούνη.
  • "Ο Κηπουρός του Ουρανού", κείμενο - εικόνες Δήμητρα Ψυχογιού, εκδόσεις Άγκυρα, μας διαβάζει η ηθοποιός Αλεξάνδρα Αϊδίνη.

Συνολία υπάρχουν 17 δωρεάν παιδικά ebook με αφήγηση στον "Μικρό Αναγνώστη" και το Δεκέμβρη είχαμε παρουσιάσει κάποιες επιλογές από όσα βιβλία είχαν ανέβει τότε.

Διαβάστε επίσης: