28 Δεκεμβρίου 2009

Κάλαντα 2009


Άλλα παιδιά έχουν κατανοήσει περισσότερο τι είναι στίχος και ρίμα (υποσυνείδητα από ποιήματα που τυχόν διαβάζουν ή πιο συνειδητοποιημένα μέσω διδασκαλίας) και άλλα λιγότερο.
Μερικά από αυτά έχουν και αυτό που λέμε "φυσικό ταλέντο" που καλό θα ήταν να καλλιεργηθεί περισσότερο.

Με τη συμμετοχή των περισσότερων παιδιών (κάποια έτυχε να λείπουν), δημιουργήσαμε (μετά από ανάλογη σχετική προεργασία) τα "Κάλαντα του Εργαστηρίου" για το 2009.


Τα τύπωσα σε φυλλάδια που τα κόλλησα σε ένα μεγάλο χαρ
τόνι και τα τοποθέτησα στο διάδρομο, ακριβώς απέναντι από την αίθουσα του Εργαστηρίου για να τα βλέπουν (να τα μελετούν και να τα απολαμβάνουν) και οι γονείς αλλά και τυχόν περαστικοί που προτιμούν τις σκάλες και όχι τα 2 ασανσέρ του κτηρίου (η αίθουσά μας βρίσκεται στο 2ο όροφο).

Μέσα από τη γραφή των παιδιών βλέπει κανείς τι σημαίνουν γι' αυτά τα Χριστούγεννα: Δώρα, γλυκά, φαγητά, κάλαντα, διακοπές, λεφτά(!), χιόνι, δέντρο…

Παρατηρούμε, δυστυχώς, ότι λείπει το πραγματικό νόημα και το αρχικό μήνυμα των Χριστουγέννων. Δε φταίνε όμως τα παιδιά γι' αυτό, αλλά εμείς οι μεγάλοι, η εμπορευματοποίηση και τα πρότυπα που προβάλλονται -με εντατικότατη πλύση εγκεφάλου- από την τηλεόραση αυτές τις μέρες.


Ας απολαύσουμε λοιπόν κι από εδώ αποσπάσματα από τα Κάλαντά μας και παρακαλώ πολύ τα παρατηρητικά μάτια να μην εντοπίσουν λάθη στην έκφραση στο μέτρο ή στη ρίμα, αντιγραφές στίχων του ενός παιδιού από κάποιο άλλο, ασύμμετρο διαχωρισμό στίχων, επαναλήψεις θέματος ή ό,τι άλλο…



Τα Κάλαντα του Εργαστηρίου μας για το 2009


Τα Χριστούγεννα με χιόνια
Τι ωραία, τι καλά
Ο Άι βασίλης ο καλός να ρθεί
Στα παιδιά για συντροφιά
Να στολίσουμε το δέντρο
Το ψηλό και το μεγάλο
Ξεκινάμε, εμπρός παιδιά Χ. Γ.

Θα περάσουμε καλά

Τα δωράκια τα καλά

Που ο Αϊ-Βασίλης κουβαλά Σ.Κ.

Τα θέλουν όλα χα-χα-χα Τ. Π.

Ήρθαν πάλι τα γλυκά Ν. Χ.
Ντάπα-ντίπα, ντάπα-ντα Ε. Χ.
Τα σχολεία σταματάνε

Τι ωραία, τι καλά Σ. Ν.
Κουραμπιέδες και γλυκά
Που θα φάμε, τι καλά!

Καμπανούλες και σκουφάκια
Όλα τα καλά παιδάκια
Ψέλνουν κάλαντα αυτά
Με τεράστια χαρά Ε. Σ.


Στο σχολείο δε θα πάνε
Και το σπίτι θα χαλάνε
Τσούκου τσούκου τσούκου τσα
Τσούκου τσούκου τσούκου τσα

Πάμε τώρα στα χωριά
Για να παίξουμε παιδιά
Εκεί πάνω στον χιονιά
Πάμε τώρα στα βουνά
Για να παίξουμε καλά Θ. Κ.


Κάλαντα θα πούμε δυνατά

Και θα πάρουμε λεφτά

Περιμένετε θα 'ρθει τώρα
Και η πρωτοχρονιά Κ. Ι.
Θα 'μαστε καλά παιδιά

Δώρα να πάρουμε πολλά Ε.
Κ.

Τα δωράκια τα καλά
(Ο) Αϊ-Βασίλης κουβαλά Χ. Μ.
Η γαλοπούλα μες την κατσαρόλα
Κι από έξω τα γλυκά
Για να φάμε τι καλά

Τι καλά στα γιορτινά Ι. Φ.

Κουραμπιέδες και γλυκά
Στα σπιτάκια τα καλά
Ντάπα-ντίπα, ντάπα-ντα Ε.Κ.

Ελάτε να τραγουδήσουμε
Και το δέντρο να στολίσουμε

Να βάλουμε το αστέρι στην κορφή
Ν' αρχίσει πάλι απ' την αρχή

Τα γραμματάκια τα καλά
Θα τα στείλουμε παιδιά

Να τα διαβάσει ο Άι Βασίλης

Με όλα του τα καλά Σ. Σ.

Με το δάχτυλο στη μύτη
Τον Αϊ-Βασίλη χαιρετά

Στο άγιο όρος περπατά

Με το έλκηθρο τσουλά Γ. Μ.


Να χιονίσει ευχόμαστε
Χιονάνθρωπο να φτιάξουμε

Βασιλόπιτα να κόψουμε
Και το φλουρί να τύχουμε Λ. Μ

Μακάρι να 'χα κάθε μέρα
Τον Άι βασίλη εδώ κοντά

Θα του ζήταγα δώρα πολλά
Και θα τα 'κλεινα για πάντα

Στη μικρή μου αγκαλιά Ε. Μ
.



.



.

24 Νοεμβρίου 2009

Ο Ερωτηματικόσαυρος και ο Πιρατής χωρίς ε



Σήμερα, για να βοηθηθούμε στον καταιγισμό ιδεών (brainstorming), φωνάξαμε και βοήθεια.

Τον γλυκούλη ...Ερωτηματικόσαυρο, που ζωγράφισα με βάση το σχήμα ενός ερωτηματικού και τον κακό ...Πιρατή (χωρίς έψιλον) που τον σχημάτισα με βάση το γράμμα Πι.



Απόσπασμα της ιστορίας:

"Μια φορά και έναν καλό καιρό, υπήρχε ένα περίεργο πλάσμα, ένας γλυκούλης Ερωτηματικόσαυρος με μεγάλο κεφάλι και μια περίεργη ουρά.

Τριγυρνούσε εδώ κι εκεί στις προτάσεις και ζούσε ευτυχισμένος, ώσπου εμφανίστηκε ένας κακός και μοχθηρός... Πι..ρατής χωρίς έψιλον. Το κεφάλι του βρισκόταν πάνω στο στήθος του, του έλειπε ένα μάτι και ποτέ μα ποτέ δε γελούσε. Ήταν πάντα σκυθρωπός και θυμωμένος.

Μόλις είδε τον Ερωτηματικόσαυρο τον έβαλε στο μάτι (το άλλο του το καλό, που έβλεπε) και άρχισε να τον κυνηγάει για να του κόψει μια και καλή και το βήχα και το χαμόγελο...."

Η ιστορία συνεχίστηκε κι άλλο και τελικά κατέληξε σε σχεδιάγραμμα πολλαπλών επιλογών που ακολουθούσε το κάθε παιδί χωριστά (ανάλογα με το πώς ήθελε να συνεχιστεί αυτή η περίεργη ιστορία), αλλά όλες οι επιλογές, στο τέλος, κατέληγαν στην εξής φράση:

Ό,τι και να 'γινε
εμείς ζήσαμε καλύτερα
και πάντα θα θυμόμαστε
...



Σημείωμα

Απόσπασμα από σημείωμα που δίνω κατά καιρούς στους γονείς
για να τους ενημερώσω για την πρόοδο των μαθημάτων:



Θεσσαλονίκη, 23 Νοεμβρίου 2009


Αγαπητοί γονείς,

προχωράμε πια κανονικά στην ύλη των μαθημάτων.


Το κάθε μάθημα αποτελείται από το συνδυασμό τριών Βασικών Ενοτήτων:

Η Πρώτη Ενότητα αφορά στη διεύρυνση της Αντίληψης, της Φαντασίας και του Τρόπου Έκφρασης.

Η Δεύτερη Ενότητα αφορά στην Τεχνική Βελτίωσης των Γραπτών Κειμένων.

Η Τρίτη Ενότητα αφορά στην Ανάπτυξη της Δημιουργικής Σσκέψης.


Παράλληλα, κάθε παιδί έχει αρχίσει να δημιουργεί έναν δικό του ξεχωριστό Υπερήρωα, τον οποίο θα δει σε τελική μορφή (όπως τον φαντάστηκε και τον περιέγραψε) σχεδιασμένο και τυπωμένο έγχρωμα σε μικρή αφίσα.


...




12 Ιουνίου 2009

Λήξη σχολικής χρονιάς 2008-2009

Στις 9 Ιουνίου συγκεντρωθήκαμε στο Βαφοπούλειο (γονείς, φίλοι και μαθητές) για να γίνει και επίσημα η λήξη της σχολικής περίοδου 2008-2009.

Έκανα μια σύντομη παρουσίαση του έργου και των στόχων του Εργαστηρίου (με πάουερ πόιντ) και επεσήμανα τι επιδιώξαμε και πόσο μακριά καταφέραμε
να φτάσουμε με τα παιδιά, δίνοντας παραδείγματα των επιτευγμάτων τους.

Κάπου-κάπου, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, ακουγόταν μια περήφανη φωνούλα από το ακροατήριο να λέει: "Εγώ το βρήκα/είπα αυτό" ή κάτι παρόμοιο.


Και μόνο που μου έλεγαν οι γονείς, κατά τη διάρκεια όλης της χρονιάς, ότι τα παιδιά τους ανυπομονούν να φτάσει η Δευτέρα που γίνονται τα μαθήματα, για να έρθουν με χαρά στην τάξη, ήταν μια μεγάλη ανταμοιβή για μένα.
Επειδή πρόκειται για μαθήματα που αφορούν βασικά το λόγο, που αρκετά παιδιά το βρίσκουν αρκετά βαρετό, είναι μεγάλη χαρά και ικανοποίηση για μένα να μαθαίνω ότι το έργο μου αποδίδει καρπούς.


Παιδιά και γονείς με παρακάλεσαν να συνεχιστούν τα μαθήματα και για δεύτερη χρονιά, αλλά κάτι τέτοιο είναι αδύνατον προς το παρόν.
Ίσως στο μέλλον,
αλλά πότε ακριβώς δε μπορώ να ξέρω ακόμα.

Μετά τον απολογισμό το έργου του Εργαστηρίου, ανεβήκαμε όλοι στον 6ο όροφο όπου έγινε η παρουσίαση όλων των Εργαστηρίων/Δραστηριοτήτων που λειτουργούν στο Βαφοπούλειο. Ο κάθε υπεύθυνος, ανέφερε εν συντομία κάποια πράγματα για τον τομέα του.


Παρών ήταν και ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού και Νεολαίας Θεσσαλονίκης, Βασίλειος Γάκης, ο οποίος μίλησε με κολακευτικά λόγια για το συνολικό έργο και την πολιτιστική προσφορά του Βαφοπουλείου.



.


16 Ιανουαρίου 2009

"Παιχνίδια με τις λέξεις" - 4Ε


Το τοπικό τηλεοπτικό κανάλι 4Ε, έμαθε για το Εργαστήρι και ζήτησε να παρουσιάσει το έργο του στην εκπομπή του: "Ποτέ δεν ξέρεις".

Έτσι, ήρθε σε ένα μάθημά μας και τράβηξε διάφορες σκηνές κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας.



Επίσης, η γλυκύτατη και ευγενέστατη παρουσιάστρια Μαρία Λουπίδου, μίλησε ξεχωριστά με όλους τους μαθητές μπροστά στην κάμερα κάνοντάς τους διάφορες ερωτήσεις -κάτι σα μικρή συνέντευξη .....................

Τελευταία ήταν η δική μου σειρά। Ήμουν τελείως απροετοίμαστη για τις ερωτήσεις και είχα και σχετικό τρακ..................



Ο τίτλος της εκπομπής ήταν: "Παιχνίδια με τις λέξεις"

























ΠΡΟΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ..........


.

29 Δεκεμβρίου 2008

Χριστουγεννιάτικη Έκθεση 2008

Όλα τα τμήματα που στεγάζονται στο Βαφοπούλειο με διάφορες δραστηριότητες, συμμετείχαν στη Χριστουγεννιάτικη Έκθεση 2008 με έργα τους


Μια και είμαστε Εργαστήρι Έκφρασης και Γραφής, τα παιδιά ετοίμασαν μικρά κειμενάκια σχετικ

ά με τα Χριστούγεννα και τον Άγιο Βασίλη।


Επίσης, το κάθε παιδί δημιούργησε το δικό του κόμικ με έτοιμες εικόνες που επέλεγε, έκοβε, ταξινομούσε και κολλούσε προσθέτοντας τους δικούς του διαλόγους.



Για συμπλήρωμα, στολίσαμε ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο από λωρίδες χαρτιού

με τις ευχές όλων των παιδιών όπως: ..............





Δημιουργήσαμε όμως ακόμη ένα, κάπως πιο σουρεαλιστικό, δέντρο με κορδέλα και χιουμοριστικές κάρτες, όπου τα παιδιά έγραψαν πάλι ευχές, αυτή τη φορά όμως με γερή δόση χιούμορ όπως: ..................................






(Προς επεξεργασία…)

















21 Οκτωβρίου 2008

Διασκέδαση και Έπαινος -2

Τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα όταν διασκεδάζουν. Και όχι μόνο αυτό. Όταν διασκεδάζουν δε συνειδητοποιούν ότι στην ουσία αυτό που γίνεται είναι μάθημα.
Γι αυτό, το κάθε τι που παρουσιάζω, προσπαθώ να το κάνω να μοιάζει με παιχνίδι, είτε προσχεδιασμένα από πριν, είτε εκείνη τη στιγμή, σύμφωνα με την ανταπόκριση και τα σχόλια των παιδιών.

Έτσι, όταν σήμερα ζήτησα από τα παιδιά να γράψουν μία πρόταση (με κάποιους απαγορευτικούς όρους που έθεσα και που δεν έπρεπε να περιέχονται μέσα στην πρόταση), τα παιδιά δυσανασχέτησαν κάπως. Κάποια από αυτά δήλωσαν αδυναμία να σκεφτούν ακόμα και την πιο απλή πρόταση.

Διαβάζοντας δυνατά την πρώτη πρόταση που γράφτηκε από ένα κορίτσι της τάξης, βρήκα την ευκαιρία να τους δώσω κίνητρο άμιλλας.
Επαίνεσα τα κορίτσια και μίλησα για "σκορ κοριτσιών-αγοριών: 1-0".
Όπως, ήταν φυσικό, τα αγόρια αμέσως ανταποκρίθηκαν κι έβαλαν τα δυνατά τους να γράψουν κι αυτά κάτι.
Σύντομα εξελίχθηκε ένα ντέρμπι προτάσεων κι εγώ μετρούσα πια όχι προτάσεις ανάμεσα στα αγόρια και στα κορίτσια, αλλά τις λέξεις που περιέχει κάθε πρόταση.
Όλοι μετρούσαν το σκορ κι όλοι έβαζαν τα δυνατά τους να το ξεπεράσουν. Ο ενθουσιασμός που έδειχνα σε κάθε νέα πρόταση καθώς μετρούσα όλο και περισσότερες λέξεις -και φράσεις όπως "λιποθυμώ"- έκαναν τα παιδιά να γελάνε και να προσπαθούν ακόμη περισσότερο να με εντυπωσιάσουν με καινούργιες ιδέες.
Ξεκινήσαμε με προτάσεις 5-6 λέξεων και τελικά φτάσαμε στο σκορ των 27 λέξεων στην ίδια πρόταση.
Όχι, δεν κάνουν οι πολλές λέξεις τη σωστή πρόταση. Το μυαλό των παιδιών όμως δούλευε για να κάνει συνδέσεις φράσεων και εμπλουτισμό της αρχικής ιδέας για να μεγαλώσει μια πρόταση κι αυτό ήταν αρκετό για την εισαγωγή στον καταιγισμό ιδεών (brainstorming).

Κάποια στιγμή, έριξα την ιδέα πως μπορούσαμε να κάνουμε μία μεγάλη πρόταση (σύμφωνα με τους όρους που είχα βάλει) λέγοντας ότι μια γάτα έχει 100 γατάκια απαριθμώντας τα γατάκια της: πρώτο γατάκι, δεύτερο γατάκι κ.ο.κ..
Λίγο αργότερα, ένα κορίτσι ενεργοποιώντας την αποκλίνουσα σκέψη, βάσει του παραδείγματος, έγραψε ότι έχει πολλούς φίλους, γράφοντας όλα τα ονόματά τους στην ίδια πρόταση.
Σε κάποια άλλη πρόταση, αντί για κάποιες λέξεις (όπως "γάτα", που την παιδεύουμε ακόμη κι ας φτάσαμε στο τρίτο μάθημα) ζωγράφισε εικόνες.
Κάτι τέτοιες αντισυμβατικές κινήσεις εκ μέρους των παιδιών με χαροποιούν ιδιαίτερα, γιατί αυτό σημαίνει ότι η φαντασία τους δουλεύει και πετάει και διευρύνεται χωρίς να μένει εγκλωβισμένη σε κανόνες σκέψης.

"Ένα νους που επεκτείνεται από μια νέα ιδέα
δεν επιστρέφει ποτέ στις αρχικές του διαστάσεις"
(O. W. Holmes)




.