22 Οκτωβρίου 2015

10 Οκτωβρίου 2015

Παρουσίαση Σκούλη στην Αθήνα

 

Από την παρουσίαση του Σκούλη στην Αθήνα στις 06-10-2015, σε συνεργασία με την εκπαιδευτικό-συγγραφέα Αναστασία Καραογλάνη.


Στο Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης,
Τριπόδων 23, Πλάκα στην Αθήνα,
με την υπεύθυνη του μουσείου, Ευαγγελία Κανταρτζή.
Ε. Κανταρτζή, Α. Μόζα, Α. Καραογλάνη
Αλεξάνδρα Μόζα, Αναστασία Καραογλάνη




11 Σεπτεμβρίου 2015

Σκούλης


Σκούληςένας μικρός
Φτουσκουληκομασουλινοβιβλιοφάγος!
Βιογραφικό της Συγγραφέως

Ο ΣΚΟΥΛΗΣ

Συγγραφέας: ΜΟΖΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ

Αν σου έλεγα ότι με τη βοήθεια ενός σκουληκιού θα γινόσουν σπουδαίος συγγραφέας θα το πίστευες; 'Oχι, βέβαια! 

Αν σου έλεγα όμως ότι ο Σκούλης, ένα πεινασμένο σκουληκάκι, έχει τρέλα με τις λέξεις και τις τρώει μέσα από τα βιβλία, αφήνοντας τρύπες εδώ κι εκεί στο κείμενο, δεν θα προσπαθούσες να μαντέψεις την ιστορία; 

Mήπως έτσι μπορείς να γράψεις και μια δική σου, ολοκαίνουργια και πανέμορφη; 

Μια πρωτότυπη διάτρητη ιστορία για παιδιά και ...βιβλιοζούμπερα μεγάλους που μέσα στις τρύπες της χωράει αμέτρητες δικές σας. 

Ελάτε να γίνουμε συγγραφείς παρέα με τον Σκούλη, τον μικρό Φτουσκουληκομασουλινοβιβλιοφάγο! 

Το βιβλίο περιέχει επίσης το ''Επισκούλημα'', το τετράδιο με δραστηριότητες και γριφοανέκδοτα. 

9 Σεπτεμβρίου 2015

Κυκλοφόρησε ο Σκούλης, Προσοχή - Κινδυνος!



Σκούλης, ένας μικρός
Φτουσκουληκομασουλινοβιβλιοφάγος


Συγγραφέας: Αλεξάνδρα Μόζα

Εικονογράφηση/Σελιδοποίηση: Ελένη Αλεξανδρίδου

Εκδόσεις Λογότεχνον: www.logotechnon.gr




Κυκλοφορεί ο Σκούλης.

Προσοχή, είναι δημόσιος κίνδυνος.

Προστατέψτε τα βιβλία σας από αυτόν τον 
μασουλοκαταστροφέα!


31 Οκτωβρίου 2013

Aναλφάβητα 5χρονα παιδιά χακάρουν το android

Το πείραμα του Negroponte:

Αναλφάβητα 5χρονα παιδιά χακάρουν το android


Ένα εκπληκτικό πείραμα που μας δείχνει ότι
ο ανθρώπινος εγκέφαλος δεν γνωρίζει όρια
όταν τον αφήνουν να αναπτυχθεί.

Τι ακριβώς έγινε — με απλά λόγια

  • To έργο έγινε από το One Laptop per Child (OLPC) του Negroponte, σε 2 απομακρυσμένα χωριά της Αιθιοπίας. Παιδιά που δεν είχαν δει ποτέ γραπτό κείμενο πήραν κλειστές, σφραγισμένες συσκευές (Motorola Xoom) χωρίς οδηγίες. WBUR+5Phys.org+5Innovations for Learning+5

  • Σε 4 λεπτά, ένα παιδί άνοιξε τη συσκευασία, το ενεργοποίησε — είχε δει ποτέ διακόπτη; Όχι. Innovations for Learning+1

  • Σε 5 ημέρες, κάθε παιδί δοκίμαζε κατά μέσο όρο 47 apps τη μέρα. Innovations for Learning+2Next Nature Museum+2

  • Σε 2 εβδομάδες, τραγουδούσαν το ABC στα αγγλικά.

  • Σε 5 μήνες, κατάφεραν να "χακάρουν" το Android — απενεργοποίησαν την εταιρική απαγόρευση της κάμερας. The Hacker News+1


Διαβάστε το άρθρο πιο αναλυτικά:


Η One Laptop Per Child “Ενα laptop για κάθε παιδί” ανήκει στον ελληνικής καταγωγής καθηγητή του ΜΙΤ, Νicholas Negroponte και η αποστολή της είναι να ενδυναμώσει τα φτωχότερα παιδιά του κόσμου μέσα από την εκπαίδευση.

Στόχος της είναι να παρέχει σε κάθε παιδί ένα στιβαρό, χαμηλού κόστους, χαμηλής ισχύος, συνδεδεμένο laptop. Για το σκοπό αυτό, έχουν σχεδιάσει το υλικό, το περιεχόμενο και το λογισμικό για τη συνεργάσιμη, χαρούμενη, και αυτο-εξουσία μάθηση. Με την πρόσβαση σε αυτό το είδος του εργαλείου, τα παιδιά μπορούν να ασχολούνται με την εκπαίδευσή τους, να μάθουν, να μοιράζονται και να δημιουργούν από κοινού, χωρίς καν τη βοήθεια ή υπόδειξη κάποιου δασκάλου. Συνδέονται μεταξύ τους, για τον κόσμο αυτό και για ένα λαμπρότερο μέλλον.

Έτσι λοιπόν οι άνθρωποι της OLPC έκαναν ένα τρομερά ενδιαφέρον πείραμα το 2012:

Έψαξαν να βρουν τη χώρα με το μεγαλύτερο αναλφαβητισμό, (είναι δυστυχώς η Αιθιοπία) και έριξαν σε ένα απομακρυσμένο φτωχό χωριό 50 μίλια μακριά από την Αντίς Αμπέμπα δέκα κλειστά κουτιά χωρίς οδηγίες, που περιείχαν δέκα φορτισμένους φορητούς υπολογιστές (tablets). Τα κουτιά περιείχαν και δέκα ηλιακούς φορτιστές.


Υπάρχουν σημαντικές εκπαιδευτικές προκλήσεις στην Αιθιοπία. Αν και η Εκπαίδευση για Όλους (EFA) έχει προσπαθήσει να παγκοσμιοποιήσει την πρόσβαση στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, τα σημερινα εθνικά στοιχεία δείχνουν ότι μόνο το 60% των παιδιών που φοιτούν, με ένα μαθητή-δασκάλου αναλογία 1 προς 72. 

Σήμερα η Αιθιοπία χρησιμοποιεί το μοντέλο διδασκαλίας, όπου η παπαγαλία και η υποταγή των φοιτητών έχουν προτεραιότητα. Η βελτίωση της ποιότητας στην εκπαίδευση είναι ένας σημαντικός στόχος που θα μπορούσε να εξαρτάται από την παιδαγωγική προσέγγιση και δομή του προγράμματος σπουδών.

Υπάρχει επίσης μια ευρεία έλλειψη πρόσβασης σε πόρους (συμπεριλαμβανομένων των εγχειριδίων και των εξωσχολικών εκπαιδευτικό υλικό).

Να σημειώσουμε εδώ ότι το συγκεκριμένο χωριό δεν έχει φυσικά ρεύμα, οι άνθρωποι δεν έχουν δει ποτέ τίποτε ηλεκτρονικό ή ηλεκτρικό κι ακόμα περισσότερο, τα παιδιά, ελλείψει σχολείου δεν γνωρίζουν καν την έννοια του γραπτού λόγου ή των γραμμάτων.
 
Οι συσκευές, διέθεταν ένα μικροτσίπ που κατέγραφε τον τρόπο χρήσης τους και οι ερευνητές συνέλεγαν τις πληροφορίες μία φορά την εβδομάδα χωρίς να επεμβαίνουν ή να αλληλεπιδρούν με τα παιδιά. Τα αποτελέσματα ήταν παραπάνω από εκπληκτικά. Ήταν εκθαμβωτικά.

Όπως λέει ο ίδιος ο κ. Νεγροπόντε, εφόσον τους έριξαν δέκα πακέτα χωρίς καμμιά οδηγία και καμμιά βοήθεια στο να κατανοήσουν τι είναι αυτά και σε τι χρησιμεύουν, στην αρχή πίστευαν ότι τα παιδιά θα έπαιζαν με τα κουτιά μόνο.

Όμως, η περιέργεια τα ώθησε να τα ανοίξουν και μέσα σε 4 λεπτά, ένας πιτσιρικάς είχε βρει το κουμπί on/off και έθεσε ένα σε λειτουργία χωρίς να έχει ξαναδεί ποτέ του τέτοιο κουμπί. Αμέσως το έδειξε και στους άλλους. Μέσα σε πέντε μέρες το κάθε παιδί από αυτά που δεν είχαν ποτέ τους ξανά επαφή με τίποτα ηλεκτρικό ή ηλεκτρονικό, χρησιμοποιούσε κοντά στις 50 εφαρμογές του Android!

Σε δύο εβδομάδες τα νήπια που δεν είχαν ξαναδεί γραπτή λέξη στη ζωή τους, τραγουδούσαν και αναγνώριζαν την αγγλική αλφάβητο και μάλιστα την δίδαξαν και σε κάποιους μεγάλους.
 
Οι εκπλήξεις δεν σταμάτησαν όμως εδώ: Μέσα σε 5 μήνες χρήσης των ταμπλετών, οι πιτσιρικάδες είχαν καταφέρει να χακάρουν το σύστημα Android!!!

Κάποιος νεαρός αντιλήφθηκε την ύπαρξη της κάμερας (την οποία είχαν απενεργοποιήσει από τα εργαστήρια γιατί δεν πίστευαν ότι θα χρησιμοποιηθεί ποτέ) και μέσα από το μενού και τις εικόνες προσπαθούσε να βρει τι ήταν αυτό και σε τι χρησίμευε. Στο τέλος, έσπασε τις κλειδωμένες ρυθμίσεις της επιφάνειας εργασίας, έθεσε σε λειτουργία την κάμερα και έδειξε και στους άλλους πως γίνεται.

Οταν οι ερευνητές πήγαν να συλλέξουν τις πληροφορίες ανακάλυψαν ότι το κάθε παιδί είχε ξεκλειδώσει τις ρυθμίσεις, είχε προσαρμόσει την επιφάνεια εργασίας στα μέτρα του και είχε βάλει πάνω τις εκπαιδευτικές εφαρμογές που το ενδιέφεραν περισσότερο! Στο μεταξύ, είχαν βρει τον τρόπο να φορτίζουν τις ταμπλέτες τους με τους ηλιακούς φορτιστές!

Ο Νίκολας Νεγρεπόντε και η OLPC φιλοδοξούν να εφοδιάσουν με ένα ηλιακό laptop κάθε παιδί του αναπτυσσόμενου κόσμου δίνοντάς τους πρόσβαση στη μάθηση. Το φιλόδοξο όραμα περιλαμβάνει πάνω από 100 εκατομμύρια υπολογιστές, έναν για κάθε παιδί που δεν έχει πρόσβαση στην εκπαίδευση και τη γνώση.

Οι φορητοί αυτοί υπολογιστές κοστίζουν περίπου 100 ευρώ ο καθένας και περιέχουν όλες τις βασικές λειτουργίες ενός σύγχρονου υπολογιστή καθώς και τη δυνατότητα σύνδεσης στο ίντερνετ.
 
Το πρόγραμμα μετά από πολλά έτη δουλειάς και προώθησης, με τη βοήθεια επενδυτών, δωρητων αλλά και πολλών εθελοντών έχει πραγματοποιηθεί και αποφέρει καρπούς, σε αρκετές χώρες και πόλεις, όπως η Μαδαγασκάρη, η Αρμενία, η Ινδία, η Αργεντινή, η Κολομβία η Ουρουγουάη, η Παραγουάη, η Νικαράγουα, η Ρουάντα, η Αιθιοπία, η Γάζα κι η Ραμάλα, το Αφγανιστάν, το Νεπάλ, το Περού, η Κένυα και άλλες.

Κλείνουμε με δύο πολύ σημαντικές φράσεις από την ομιλία του πρωτοπόρου κ. Νεγροπόντε που αντικατοπτρίζουν την τεράστια σημασία της εκπαίδευσης:

"...Τεράστια εντύπωση μου προκαλούσε όταν συναντούσα αρχηγούς κρατών και τους ρωτούσα: “Ποιο είναι το πιο πολύτιμο αγαθό που έχει η χώρας σας; Η σημαντικότερη πηγή πλούτου;” και ΔΕΝ μου απαντούσαν “τα παιδιά”. Όταν τους το ανέφερα, βιάζονταν να συμφωνήσουν κατόπιν εορτής.

''Η πολυετής πείρα μου αλλά και η ιστορία, μου δίδαξε ότι όσο μεγάλα κι αν είναι τα προβλήματα μιας χώρας η επίλυσή τους πάντα περιλαμβάνει την εκπαίδευση. Μερικές φορές, αρκεί και μόνον αυτή.

Και τέλος, η εκπαίδευση μέσω διδασκάλων είναι ένας, αλλά όχι ο μοναδικός τρόπος μάθησης..."

 
Ο ελληνικής καταγωγής πρωτοπόρος στον τομέα του σχεδιασμού των βοηθητικών υπολογιστών Nicolas Negroponte είναι γνωστός για την ίδρυση και τη διεύθυνση του MIT Media Lab, το οποίο βοήθησε στην επανάσταση των πολυμέσων και στεγάζει σήμερα περισσότερους από 500 ερευνητές και προσωπικό.

Επίσης είναι ένας Επενδυτής – Αγγελος (Angel Investor) o οποίος έχει χρηματοδοτήσει πάνω από 40 ξεκινήματα νέων ιδεών, κι έχει υπηρετήσει στα διοικητικά συμβούλια πολλών μεγάλων εταιρειών.

πηγή: One Laptop Per Child, 2012


7 Οκτωβρίου 2013

Πρόσκληση Open House


Πρόσκληση για τα
Εργαστήρια Φαντασίας και Τέχνης

Στις 12.00 -12.30 θα γίνει η παρουσίαση του Εργαστηρίου Δημιουργικής Σκέψης, με τη συγγραφέα Αλεξάνδρα Μόζα.

Μέσα από παιχνίδια, γρίφους και ομαδική συνεργασία, τα παιδιά διευρύνουν τη φαντασία τους και τον τρόπο που σκέφτονται, αποφεύγοντας να "παπαγαλίζουν".









 

30 Σεπτεμβρίου 2013

Νέος Κύκλος Μαθημάτων Δημιουργικής Σκέψης

Νέος Κύκλος Μαθημάτων Δημιουργικής Σκέψης

Μπαίνουμε στον Οκτώβριο και σιγά-σιγά ετοιμάζεται και ο νέος κύκλος των μαθημάτων Δημιουργικής Σκέψης, όπου μέσα από διάφορα παιχνίδια, γρίφους και ομαδική συνεργασία, οι μαθητές του Εργαστηρίου διασκεδάζουν και διευρύνουν τη φαντασία τους και τον τρόπο που σκέφτονται.

Εδώ και πολύ καιρό, επικρατούσε η άποψη ότι η δημιουργικότητα αποτελούσε ένα ξεχωριστό προσόν -ειδικά προικισμένων ανθρώπων- οι οποίοι το αξιοποιούσαν και διακρίνονταν σε διάφορους τομείς.

Τα τελευταία χρόνια, οι έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί, ανατρέπουν αυτές τις αντιλήψεις και εστιάζουν στις δημιουργικές δυνάμεις που διαθέτει το κάθε άτομο και στις τεχνικές με τις οποίες μπορεί να τις ενεργοποιήσει.



Όταν μιλάμε για δημιουργική σκέψη και φαντασία, συνήθως σκεφτόμαστε μεγάλες επιστημονικές ανακαλύψεις ή φημισμένα έργα τέχνης.
Αλλά η δημιουργικότητα δεν είναι μόνο για τους επιστήμονες και τους καλλιτέχνες.

Χρειαζόμαστε την δημιουργικότητα για να λύσουμε αμέτρητα προβλήματα στην καθημερινή μας ζωή, στο δρόμο, στη δουλειά, στο σπίτι, στο σχολείο...
Είτε γράφουμε μια εργασία για το σχολείο, είτε θέλουμε να βελτιώσουμε κάτι στη δουλειά μας, είτε καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε οποιαδήποτε απροσδόκητη κατάσταση, πάντα η δημιουργική σκέψη φέρνει καλύτερα αποτελέσματα.

Τα μαθήματα Δημιουργικής Σκέψης δεν είναι ένα μάθημα δημιουργικής απασχόλησης όπως π.χ. οι καλλιτεχνικές δεξιότητες και οι κατασκευές.

Τα μαθήματα Δημιουργικής Σκέψης αποσκοπούν στο να μας διδάξουν πώς να αποφύγουμε να επαναλαμβάνουμε μόνο και να παπαγαλίζουμε συγκεκριμένα πρότυπα σκέψης  και πώς να σκεφτόμαστε με πρωτότυπους, δημιουργικούς και ιδιαίτερα ευφυιείς τρόπους.

Όμως περισσότερα κι από κάθε περιγραφή του Εργαστηρίου, λέει η παρακάτω φωτογραφία. 
Είναι οι σκαναρισμένες εντυπώσεις δύο μαθητών από τον περσινό κύκλο μαθημάτων όταν τους ζήτησα να μου γράψουν (ανώνυμα) τις εντυπώσεις τους, όποιες κι αν ήταν αυτές, καλές ή κακές.







Να σημειώσω ότι η λέξη ‘αινίγματα’ μπορεί να μοιάζει λίγο με τη λέξη ‘ανοίγματα’ (σκέψης πιθανόν), αλλά βασική μας προτεραιότητα είναι οι διάφοροι μηχανισμοί της σκέψης κι όχι η γραμματική ή η ορθογραφία.

Οι καμπύλες ενώνουν τη λέξη ΄αδύνατα' με τη λέξη 'πράγματα' και την εναλλακτική λέξη 'αδύνατες' με τη λέξη 'καταστάσεις'.


Τα μαθήματα θα είναι μιας ώρας, θα γίνονται μία φορά την εβδομάδα (ακόμη δεν καθορίστηκε το πότε) και θα μπορούν να συμμετέχουν, μαζί ταυτόχρονα, γονείς και παιδιά.
.